tengok sini

Friday 22 June 2012





KUCING OH KUCING




Asalammulaikum korang semua..maaf lama dah x buat cerita kat blog nie..malam nie saya nak bawakan satu cerita pasal binatang plk..


saya tertarik ngan binatang kucing..sekarang nie ramai yang suka pada kucing kan..semua orang tau kucing nie comie,jinak,kiranya boleh dibawa bela lah kan.sampai yang ada menghabiskan ribuan ringgit demi mendapatkan kucing yang diminati..

pengenalan pasal kucing sikit lah yer:


Kalender Usia Kucing.

Tahukah anda, terdapat kalendar usia kucing yang memberi perbandingan usia manusia dengan usia kucing. Lihat kalender di bawah:



Untuk lebih detail:
1-Bulan Usia Kucing = 6-bulan usia bayi
3-Bulan Usia Kucing = 4-tahun usia bayi
6-Bulan Usia Kucing = 10 tahun usia manusia

hadis pasal kucing ini:




Rasulullah &Sahabat bersama Kucing.

i) Terdapat sebuah periwayatan hadith yang menceritakan pada suatu hari, sewaktu baginda Rasulullah hendak mengambil jubah baginda, baginda mendapati terdapat seekor kucing sedang tidur di atas lengan jubah baginda. Lalu baginda memotong lengan jubah yang ditindih oleh kucing tersebut dengan tujuan supaya kucing tersebut tidak terjaga dari tidurnya.

ii) Abu Hurairah merupakan perawi hadith yang banyak meriwayatkan hadith-hadith Rasulullah SAW. Nama sebenar beliau sewaktu zaman Jahiliah ialah Abdul Ayams (Hamba Matahari). Lalu baginda memberi nama kepada Abu Hurairah dengan nama Abdul Rahman (Hamba kepada Yang Maha Pemurah). Namun begitu, nama yang lebih popular dikalangan teman-teman beliau ialah Abu Hurairah. Beliau mendapat nama Abu Hurairah kerana dikatakan sewaktu kecil beliau memiliki seekor kucing betina dan sering bermain dengan haiwan tersebut. Setelah Baginda mengetahui gelaran itu, baginda sendiri memanggilkannya Abu Hirr (Kucing Jantan) sebagai gelaran akrab. Dikatakan juga Abu Hurairah sendiri lebih menyukai gelaran Abu Hirr (kucing Jantan) berbanding Abu Hurairah yang bermaksud kucing betina.


 KELOPAK MATA KUCING.

Ciri kucing yang paling nampak adalah memiliki membran niktitans yang merupakan kelopak mata ketiga dari kucing. Kelopak ini memiliki suatu lapisan nipis yang berguna untuk menutupi mata. Kelopak ini terlihar saat mata kucing terbuka dan kadang-kadang saat kucing gembira ataupun sedang mengantuk. Membran ini baru tertutup sebagian (setengah terlihat setengah tidak) pada saat kucing sakit.


 DAUN TELINGA KUCING

Tidak seperti anjing, ciri ciri khusus kucing adalah memiliki daun telinga yang tegak. Namun ada salah satu jenis kucing yang mengalami mutasi genetika memilki daun telinga yang terlipat. Jenis kucing langka ini sendiri bernama Scottish Fold, Ketika kucing ini marah atau takut dan telinga akan tertekuk ke belakang (Seperti terlipat) sambil mengeluarkan suara meggeram. Bahkan ketika ada sumber suara, daun teling kucing dapat mengarah ke depan dan kesamping.


KEBIASAAN TIDUR

Anda tahu kenapa kucing paling suka tidur? Karena kucing menyimpan energi dari makanan mereka dengan cara tidur. Dibanding dengan binatang lain kucing lebih lama tidur, mereka tidur antara 12-16 jam setiap harinya. Dan ini merupakan salah satu ciri kucing yang membuat kita senang bersamanya.


 SIFAT KUCING

Saat anda melihat kucing jalanan yang tidak memiliki penjaga. Kebanyakan mereka terlihat bersih bukan? Itu karana kucing termasuk haiwan yang suka merawat diri. Cara kucing membersihkan tubuhnya yang paling sering kita lihat adalah dengan menjilati bulu. Air liur kucing (Saliva) adalah alat pembersih yang sangat bagus, walaupon menjadi alergi untuk manusia. Itulah kenapa ada sekelompok manusia yang tidak tahan berdekatan dengan kucing


KEGEMBIRAAN SI KUCING




KESEDIHAN SI KUCING

makaseh sudi melihat info ini..
hehhehehe



WASALAMMULAIKUM

No comments:

Post a Comment